Business development
You don’t build a business, you build people and then people build the business
Lees meer
Business Development gaat niet over verkopen, maar over het opbouwen en onderhouden van langdurige relaties en innovatie. Dat begint met zelfinzicht, wanneer ben je met jouw gedrag effectief en kun je verbinding maken met de persoon die je voor je hebt en zijn of haar doelen.
Innovatie komt voort uit je verbeeldings- en denkkracht. Visualiseren wat nieuwe mogelijkheden, verbeteringen, vernieuwingen zijn voor je klanten of voor hun organisatie zelf. Echter, om daarvoor gemotiveerd te zijn, dat echt te willen, en het gedrag daarbij ook te tonen, daarvoor is een ‘growth mindset’ nodig die open staat voor het continue verbeteren van jezelf en de dienstverlening richting klant. Geloof hebben in je eigen kunnen, en orienteren op vernieuwing en groei. Het zelfvertrouwen dat door je talenten, je creativiteit en je inzet het verschil kan maken.
Doelstellingen
Met persoonlijke begeleiding en training helpen wij organisaties en professionals hun commerciële doelstellingen te behalen door:
- Eigen mindset te laten verkennen en de impact op eigen gedrag te onderzoeken
- Tools inzetten om inzicht te krijgen in effectiviteit van gedrag en afstemmen op klanten te verbeteren aan de hand van het Insights Discovery profiel
- Tools inzetten om een ‘growth mindset’ te ontwikkelen of aan te scherpen
- Tools inzetten om klanten te laten dromen over wat ze willen bereiken met waardering voor wat al goed gaat
- Een plan maken om te excelleren in je vak, zodat je de juiste durf en attitude hebt om de klant te helpen in zijn of haar beslissingsproces
- In kaart brengen welke vaardigheden je nodig hebt om het volgende niveau te bereiken
Stappenplan
Hieronder de onderdelen van ons training programma gericht op business development dat we kunnen aanbevelen wanneer je de commerciele vaardigheden van je team wil vergroten.
Growth mindset & Veerkracht (1 dagdeel)
We beginnen het programma met het versterken van de ‘growth mindset’ van het team met behulp van inspirerende werkvormen. We gaan dieper in op de theorie van Carol Dweck om bewuster te handelen vanuit de Growth Mindset. Het team leert dat niet alleen talenten en vaardigheden zorgen voor succes, maar dat ook je eigen mindset hier een grote bijdrage aan levert. Samen met ons gaan team leden aan de slag met het (h)erkennen van hun eigen Fixed Mindset. Deelnemers leren de triggers van deze mindset te herkennen en hoe deze mindset vervolgens om te zetten in groei gedachten. Zodat beter met feedback en tegenslag omgegaan kan worden, ze meer uitdagingen aangaan en meer leren van fouten. We verleggen de focus van proving naar improving, zodat het team gestimuleerd wordt om nieuwe initiatieven te ondernemen.
Volgen van een business development process, stellen van doelen en kpi’s (2 dagdelen)
In dit onderdeel van het training programma gaan we aan de slag met het stellen van doelen en verdelen we deze onder in meetbare activiteiten en bieden we tools aan om na de training progressie te meten. We delen in deze training een multi-step business development process dat effectief is gebleken in de zakelijke dienstverlening en zullen dit process toepasbaar maken op de specifieke dienst die wordt geboden.
Begrijpen van jezelf en de klant met Insights – Persoonlijk Insights profiel voor deelnemers (2 dagdelen)
Veel professionals gebruiken op basis van hun persoonlijkheidstype één communicatie stijl om hun diensten aan de man te brengen. Dit blijkt in de praktijk niet altijd effectief, zeker niet als je iemand tegenover je hebt met een tegenovergestelde communicatie stijl. Dit training onderdeel begint met het afnemen van een Insights profiel. Op basis van dit Insights profielen onderzoeken team leden wat ieders persoonlijkheidstype is, leren we hoe je snel andere types kan herkennen en hoe zij kunnen afstemmen en verbinden met een ander persoonlijkheidstype om zo commercieel succes te vergroten.
Time & Energy management – Tijd & energie verlies is omzetverlies! (2,5 uur)
We leren hoe professionals effectief met hun tijd en energie om kunnen gaan en daardoor het meest productief kunnen zijn in het behalen van commerciele doelstellingen. We bieden effectieve technieken aan om beter tijd en energie te managen zodat de focus ligt op business development en de klant naast de inhoud van het werk. We staan stil bij energie gevers en energie vreters van team leden. Wie zijn energie effectief benut, zorgt ervoor dat de meest ingewikkelde en complexe taken uitgevoerd worden in hun ‘primetime’. Het maximaliseren van de efficiëntie kan afhangen van de erkenning van de beste tijden om bepaalde taken uit te voeren. In de training zorgen we ervoor dat team leden inzicht krijgen in hun persoonlijke ‘prime time’ en hoe je hier in de samenwerking als team rekening mee kan houden.
Verbindende communicatie en emphatisch luisteren (2 dagdelen)
In dit training onderdeel besteden we aandacht aan de basis beginsel van verbindende communicatie op basis van het gedachtegoed van Marshall Rosenberg. Geweldloze communicatie heeft de intentie tot verbinding en reikt daarvoor een model aan met vier stappen, drie processen en een tiental achterliggende concepten. De drie processen zijn: jezelf empathisch uiten, empathisch naar de ander luisteren, en zelf-empathie ("met jezelf in contact blijven"). De uitdaging ligt om in balans met jezelf en de ander de processen af te wisselen, en zo elkaar op behoefteniveau te vinden en daardoor een empathische verbinding tot stand te brengen. Dit is tegengesteld aan communicatie waarbij je op strategieniveau communiceert zonder eerst naar elkaars onderliggende behoeften te kijken. De concepten en het model van geweldloze communicatie ondersteunen om zo kritiekloos en met verantwoordelijkheid voor eigen gevoelens en behoeftes te communiceren
Actief luisteren betekent herhalen wat gezegd is. Een empatisch luisteraar gaat een stap verder en maakt verbinding met de gevoelens achter de woorden. Hierdoor kun je de werkelijke behoefte van de klant achterhalen. Bij empatisch luisteren moedig je de ander aan zich uit te drukken door vragen te stellen en belangstelling te tonen in hetgeen hij of zij zegt. Dit doorvragen kun je doen op de inhoud, maar ook op de emoties en behoeftes die je hoort. In de training oefenen we met het verbindende communicatie model om de kwaliteit van gesprekken te verbeteren met de klant.
Essentiele gewoonten voor verkoop effectivitieit (2,5 uur)
Professionals die succesvol zijn in business development activiteiten laten gewoontes zijn waarmee zij effectief blijken te zijn. De gewoonten die hier aan bod komen zijn gebaseerd op de basis principes van persoonlijke effectiviteit die Steven Covey beschijft in zijn boek ‘De 7 eigenschappen van effectief leiderschap’. In dit training onderdeel wordt gereflecteerd op de 7 eigenschappen en wordt een persoonlijk effectiviteits plan gemaakt waarin de eigenschappen terugkomen.
Storystelling en presentation skills voor business development professionals (1 dagdeel)
In sales, relatiebeheer, business development gaat om een reeks aan presentaties aan de klant. Daarom is het belangrijk om inzicht te hebben in hoe je jezelf presenteert naar de klant, in persoon, over de telefoon of in een online meeting. Deelnemers aan de training leren manieren om een impactvolle presentatie voor te bereiden en te geven. We leren deelnemers hoe een winnende presentatie te geven en en oefenen deelnemers met storytelling, lichaamstaal en structuur.